Pædagogik
Pædagogisk grundlag og læreplan.
Som dagtilbud er vi underlagt dagtilbudslovens § 7 og § 8, hvori der står, at vi skal fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse gennem trygge og pædagogiske læringsmiljøer, hvor legen er grundlæggende, og hvor der tages udgangspunkt i et børneperspektiv. Den pædagogiske læreplan skal danne rammen for det pædagogiske arbejde, og den skal udarbejdes så der tages højde for børnegruppens sammensætning og børnenes forskellige forudsætninger.
I Høje-Taastrup Kommune har vi som mål at ruste børn til det 21. århundredes kompetencer, som er kreativitet, kommunikation, kritisk tænkning og erfaringsdannelse.
For at understøtte dette arbejder vi pædagogisk ud fra værdierne om at have høje ambitioner for alle børn. Hos os har alle børn ressourcer og talenter.
Derfor understøtter vi udviklingen af livsglade, engagerede, nysgerrige børn, der er medskabere af deres eget liv gennem kontinuerlig læring i legende fællesskaber.
Sådan arbejder vi med:
I Nøddekrattet ser vi børn som kompetente og selvstændige individer. Det at være barn har en værdi i sig selv, og det har ret til at være ”mig”, og til at udvikle sig i forskellige tempi og være forskellige fra de andre børn i gruppen.
Vi lægger stor vægt på at møde vores børn med omsorg og nærvær; og samtidig stimulere og udfordre dem i forhold til deres trivsel, udvikling, læring og dannelse; hvor vores pædagogiske fokus er meningsskabende så de opnår dette.
I Nøddekrattet lægger vi vægt på at skabe et miljø, hvor det enkelte barn - i det omfang det er muligt - er aktivt deltagende i hverdagen. Vi har fokus på at skabe en sjov, lærerig og spædende dag, som er meningsfuld for børnene, og hvor legen danner den grundlæggende præmis. Vi møder vores børn i deres naturlige nysgerrighed og deres trang til at undersøge deres omgivelser. Vi arbejder målrettet med at møde børnene vitalt og sætte ord på børnenes følelser og handlinger, så de får en grundlæggende følelse af, hvem de er som mennesker, og så de udvikler deres sprogforståelse.
Vores pædagogiske arbejde tilrettelægges ud fra, at alle vores børn er kompetente og ressourcestærke børn. Vi arbejder fokuseret med at bevare vores nysgerrighed overfor barnets initiativer og ser barnets intentioner. Vi arbejder anerkendende og er hele tiden opmærksomme på, om vi skal gå foran, ved siden af eller bagved barnet/gruppen for at støtte op om udvikling, trivsel, læring og dannelse. Vi lægger stor vægt på tålmodighed, nærvær og imødekommenhed.
Legen er er grundlæggende for børnenes trivsel, udvikling, læring og dannelse. Det er gennem legen, børnene opbygger relationer og får en social forståelse for hinanden. Deres identitet og selvværd styrkes. Legen fremmer børnenes fantasi, virkelyst, nysgerrighed og sprog.
I Nøddekrattet tilrettelægges vores pædagogiske hverdag i en vekselvirkning mellem vokseninitierede aktiviteter og børnenes spontane lege. Det pædagogiske personale er aktivt deltagende i begge for at understøtte det enkelte barn såvel som gruppen i forhold til deres udvikling og trivsel.
I grupper arbejdes der fokuseret med at skabe de rette stemninger og miljøer omkring børnenes leg, så alle børns behov imødekommes.
Vores pædagogiske arbejde tager udgangspunkt i børnenes nærmeste udviklingszone. På den måde skaber vi de bedste betingelser for børnenes læring. Vi lægger stor vægt på, at vores børn udforsker deres omverden gennem krop og sanser. De skal have lov til at eksperimentere med forskellige materialer og slippe fantasien løs. En stor del af børns læring sker gennem interaktionen med de andre børn i gruppen. Derfor arbejder vi målrettet med at skabe læringsmiljøer, der fører børnene videre i deres sociale, emotionelle og kognitive udvikling.
I Nøddekrattet har det stor værdi, at alle vores børn er en del af et børnefællesskab og har følelsen af at høre til. Relationer og venskaber med andre børn er afgørende for børnenes dannelse, udvikling, læring og trivsel. Det pædagogiske personale arbejder fokuseret med, at alle børn bliver anerkendt, respekteret og lyttet til. På den måde understøtter vi vores børn bedst.
Det pædagogiske læringsmiljø er vores afsæt for at kunne arbejde med børnenes dannelse, udvikling, læring og trivsel.
I Nøddekrattet har vi fokus på at skabe et nærværende læringsmiljø, hvor det pædagogiske personale er initierende i de sammenhænge børnene er i. Herved skaber vi gode betingelser for børnenes leg, læring og udvikling gennem hele dagen. Udgangspunktet er børnenes egne perspektiver og deltagelse i de forskellige sammenhænge børnene indgår i, i løbet af en dag.
I Nøddekrattet arbejder vi fokuseret med overgangen til SFO i fra 1. april året før, jeres barn skal i skole. Cirka to gange ugentligt mødes de kommende SFO-børn og laver forskellige pædagogiske aktiviteter, der er målrettet mod overgangen til SFO/skole. Vi bruger Lydbyen som udgangspunkt i arbejdet. Lydbyen er et materiale, der sætter fokus bogstaver og bogstavlyde allerede i børnehaven. Hver konsonant er præsenteret som en person, der bor i byen.
Nøddekrattet samarbejder med Torstorp Skole og de øvrige institutioner, der hører til skolen, om overgangen. Hvert år er der diverse aktiviteter i denne forbindelse.
De pædagogiske læreplaner er et aktivt redskab i forberedelsen af vores pædagogiske praksis. Læreplanstemaerne skal sikre, at vi arbejder med en bred læringsforståelse og har fokus på forskellige centrale elementer i børns læring og udvikling.
Vi bruger aktionslæringsmodellen og SMTTE modellen til at sikre et udviklende forløb med plads til refleksion, dokumentation og evaluering.
De seks læreplanstemaer
Vi inddrager de seks læreplanstemaer i vores pædagogiske forløb for at nå hele vejen rundt om det enkelte barn og hele børnegruppen. Læreplanstemaerne danner grundlag for de mål og tegn på læring, vi sætter for vores børnegruppe. De er pejlemærker for os i vores praksis.
- Alsidig personlig udvikling:
Vi arbejder med barnets erfaringsverden og deltagelsesmuligheder i hverdagen i dagplejen.
- Social udvikling:
Vi arbejder med, at barnet har en oplevelse af at høre til et fællesskab og kan gøre sig erfaringer i at indgå i sociale sammenhænge.
- Kommunikation og sprog:
Vi arbejder med at udvikle barnets sproglige og kommunikative egenskaber ved at være sproglige rollemodeller som sætter ord på i de forskellige sammenhænge børn indgår i, i løbet af en dag.
- Krop, sanser og bevægelse:
Vi arbejder med at give barnet forskellige kropslige erfaringer og sansninger, der giver det enkelte barn bevidsthed om sig selv og andre i den erfaringsverden, det indgår i.
- Natur, udeliv og science:
Vi arbejder med, at barnet får mulighed for at eksperimentere og gøre sig erfaringer med forskellige naturbegreber, oplevelser i naturen og en undersøgende tilgang til naturens elementer.
- Kultur, æstetik og fællesskab:
Vi arbejder med forskellige skabende processer og udtryk, der giver mulighed for at udtrykke sig på forskellig vis. Vi arbejder med en begyndende forståelse af egne og andres kulturelle baggrunde og traditioner.
Da vi de næste år arbejder med implementeringen af master for en styrket læreplan, betyder det, at vores læreplan er under udarbejdelse. Derfor kan der være tilpasninger i ovenstående.
I Høje-Taastrup Kommunes dagtilbud arbejder vi med begrebet LAHOPL. LAHOPL betyder:
Lange - Autentiske - Hands On - Projektbaseret baseret - Læringsforløb.
Vi arbejder med dette begreb for at give vores børn genkendelighed og bygge videre på den læring og erfaring, de havde i går.
Vores LAHOPL forløb tager udgangspunkt i børns leg.
Specifikt for 2020/2021 arbejder vi med ”Leg og bevægelse”